قانون رقم (1) لسنة 1371 و.ر
بتنظيم الخبرة القضائية
مؤتمر الشعب العام
صاغ القانون الأتي
مادة (1)
يقوم بأعمال الخبرة أمام المحاكم الخبراء المتخصصون في المجالات كافة الذين يستعان برأيهم الفني أو العلمي عند الاقتضاء ويتم قيد هؤلاء الخبراء في الجداول حسب تخصص كل منهم وفقا لأحكام هذا القانون .
مادة (2)
يجوز أن تمارس أعمال الخبرة عن طريق مكاتب أو تشاركيات تؤسس لهذا الغرض وتبين اللائحة لتنفيذية لهذا القانون الشروط اللازم توافرها في الخبراء.
مادة (3)
يكون في كل محكمة من محاكم الاستئناف والمحاكم الابتدائية جدول
للخبراء المقبولين أمامها ويشتمل هذا الجدول علي أقسام مختلفة بحسب المواد التي يطلب إبداء الرأي فيها وتحدد بقرار من أمين اللجنة الشعبية العامة للعدل و الأمن العام هذه الأقسام وعدد الخبراء اللازمين في كل قسم .
مادة (4)
تتولي وضع الجداول لجنة تسمي لجنة الخبراء وتشكل هذه اللجنة في محاكم الاستئناف من رئيس المحكمة أو من يقوم مقامه ومستشار بالمحكمة تعينه الجمعية العمومية ومن رئيس النيابة الكلية المختص.
وتشكل في المحاكم الابتدائية من رئيس المحكمة أو من يقوم مقامه وقاض تعنيه الجمعية العمومية وأحد وكلاء النيابة العامة .
مادة (5)
يشترط في من يقيد إسمه في جدول الخبراء ما يلي :
1- أن يكون متمتعا بجنسية الجماهيرية العربية الليبية الشعبية الاشتراكية العظمى .
2- الا يكون محكومًا عليه في جناية أو جنحة مخلة الشرف أو بعقوبة تأديبيه .
3- أن يكون حاصلاًً علي المؤهلات الدراسية التخصصية مع خبرة عملية تحددها لجنة الخبراء .
مادة (6)
يجب علي من يطلب قيد اسمه بجدول الخبراء أن يقدم لرئيس اللجنة طلبا كتابيا يعين فيه القسم الذي يرغب القيد به وأن يرفق به مؤهلاته الفنية وخبرته العملية .
وللجنة الخبراء أن تطلب أية معلومات إضافية قبل الفصل في الطلب
مادة (7)
يجب علي الخبير الذي قبل طلبه أن يؤدي اليمين القانونية أمام رئيس محكمة الاستئناف أو المحكمة الابتدائية حسب الأحوال وتعتبر هذه اليمين سارية علي جميع القضايا التي يندب فيها .
وتحدد اللائحة التنفيذية صيغة اليمين القانونية.
مادة (8)
يكون لكل خبير تم قيد إسمه في الجدول ملف خاص به في المحكمة التابع لها.
مادة (9)
يضع القاضي الجزئي أو رئيس الدائرة تقريراً في نهاية كل شهر عن خبير تم انتدابه وكيفية تأديته لمأموريته وتودع التقارير بملفات الخبراء الخاصة وتكون جميع هذه التقارير أساسا لعمل لجنة الخبراء عند إعادة النظر في الجدول طبقا للمادة العاشرة من هذا القانون.
مادة (10)
تعيد لجنة الخبراء النظر في الجدول مرة علي الأقل في كل سنة وتشطب منه اسم كل خبير يعد حائزاً لأي شرط من الشروط اللازم توافرها في الخبراء وذلك بقرار مسبب يعلن للخبير خلال عشرة أيام من تاريخ صدوره.
مادة (11)
للخبير الذي شطب اسمه أن يتظلم من قرار اللجنة خلال عشرة أيام من تاريخ إعلانه علي النموذج المعد لهذا الغرض لدى قلم كتاب المحكمة التي يتبعها.
وتفصل في التظلم لجنة الخبراء مضافا إليها قاضيان أو مستشاران حسب الأحوال تعينهما الجمعية العمومية للمحكمة المختصة سنويا ويتم الفصل في هذا التظلم علي وجه السرعة .
ويجب أن يشتمل القرار الصادر في التظلم علي الأسباب التي بني عليها ويعتبر نهائياً لا يجوز الطعن فيه.
ويبلغ هذا القرار للجهات القضائية والإدارية ذات العلاقة.
مادة (12)
يجوز إعادة قيد الخبير الذي شطب اسمه إذا تبين للجنة زوال السبب الذي بني عليه شطب الاسم من الجداول.
مادة (13)
لا يجوز الجمع بين الخبراء و أعمال الوظيفية العامة ومع ذلك يجوز للمحكمة في أعمال الخبراء التي تتطلب مؤهلات خاصة أن تكلف نبها الموظفين الحاصلين علي تلك المؤهلات بشرط أن يصرح لهم رؤساؤهم بذلك.
أتعاب الخبراء
مادة (14)
تحدد أتعاب الخبير علي النحو التالي:
1.(1%)واحد في المائة من قيمة الدعوى إذا كانت القيمة لاتجاوز مائة ألف دينار.
2.(1\2%)نصف في المائة من قيمة الدعوى إذا كانت القيمة تزيد علي مائة ألف ولا تجاوز خمسمائة ألف دينار .
3.(1\4%)ربع في المائة من قيمة الدعوى ، إذا جاوزت القيمة خمسمائة ألف دينار ولم تجاوز مليون دينار .
4.(0.010%)عشرة من الألف في المائة من قيمة الدعوى إذا زادات القيمة عن ميلون دينار وإذا زادات القيمة عن مليون دينار ولم تجاوز عشرة ملايين دينار.
5.(001،%) واحد من الألف في المائة من قيمة الدعوى إذا زادات القيمة عن عشرة ملايين دينار .
وفي جميع الأحوال لا يجوز أن تتجاوز الإتعاب عشرين ألف دينار مهما بلغت قيمة الدعوى.
ويجوز للمحكمة أن تحدد أتعاب الخبير بمبلغ محدد عن كل يوم عمل في الدعاوي غير محددة القيمة ، علي ألا يجاوز (15) ديناراً في اليوم وتحدد مدة القيام بالخبرة بناء علي طلب من الخبير واعتماد المحكمة التي تنظر الدعوى ويجوز لها إنقاص عدد الأيام المبينة بالكشف المقدم من الخبير إذا كانت غير متناسبة مع العمل الذي قام به.
مادة (15)
يخصم (10%) عشرة في المائة من قيمة الأتعاب النسيبة يودع بخزانة المحكمة للصرف منه علي مصاريف الخبرة للمستفيدين من المساعدة القضائية.
مادة (16)
مع مراعاة أحكام المادة الخامسة عشرة من هذا القانون تكون أتعاب الخبرة علي عاتق الخصم الذي طلب الخبرة علي أن يرجع بها خصمه الذي يخسر الدعوى وفقاً للقواعد قانوناً في هذا الشأن.
مادة (17)
يسترد الخبير ما يكون قد أنفقه علي مهمة المنوطة به من مصروفات ويجب بيان هذه المصروفات بالتفصيل كما يجب إرفاق المستندات المؤيدة لها ويجوز للمحكمة أن تستبعد منها كل مبلغ صرف بغير مقتضي أو غير مدعم بالمستندات المشار إليها.
مادة (18)
للمحكمة أن تحرم الخبير من أتعابه ومصاريفه كلها إذا ألغي تقريره لعيب في شكله أو قضي بأن عمله ناقص وكان ذلك بسبب إهماله أو خطئه .
فإذا كانت الأتعاب والمصروفات قد دفعت جاز للمحكمة الحكم عليه بردها أو تكليفه بإعادة العمل واستكماله بدون أتعاب جديدة ويكون قرارها في ذلك كله نهائيا.
مادة (19)
علي الخبراء المقيدة أسماؤهم بالجدول أن يؤدوا الأعمال التي يكلفون بها بدون مقابل وذلك في القضايا والمعفاة من الرسوم القضائية ، ومع ذلك تعطي لهم من خزانة المحكمة مصروفات الانتقال التي صرفت بمعرفتهم .
تأديب الخبراء
مادة (20)
على النيابة العامة تبليغ لجنة الخبراء بما يصدر ضد أي خبير من أحكام في مواد الجنايات والجنح ، ويحفظ ذلك من ملف الخبير المحكوم عليه .
مادة (21)
يعاقب بإحدى العقوبات التأديبية المنصوص عليها في المادة الرابعة والعشرين من هذا القانون كل خبير مقيد اسمه في الجدول امتنع بغير سبب مقبول عن القيام بعمل كلف به أو أهمل الواجبات المفروضة عليه أو أخطأ خطأ جسيماً في عمله وتطبق أحكام هذه المادة أيضاً على الخبير المعين من هيئة إدارية أو قضائية من غير المحاكم لمباشرة عمل من أعمال الخبرة .
مادة (22)
تودع في ملف الخبير كل شكوى قدمت ضده سواء من المحكمة التي ندبته أو من النيابة العامة أو من ذوي الشأن وترسل إليه صورة منها ، وعليه أن يرد على الشكوى كتابة خلال عشرة أيام من تاريخ استلامه للشكوى .
ولرئيس المحكمة بعد الاطلاع على رد الخبير أن يحفظ الشكوى أو يحققها سواء بنفسه أو بمن يندبه من المستشارين أو القضاة ‘ حسب الأحوال ، وله بعد ذلك أن يحفظ الشكوى أو ينذر الخبير أو يأمر بإحالته على لجنة الخبراء منعقدة بهيئة مجلس تأديب ، على أن يكون تشكيلها وفقاً لحكم المادة الحادية عشرة من هذا القانون ، وفي جميع الأحوال تودع نتيجة الشكوى في ملف الخبير .
مادة (23)
إذا أحيل الخبير على مجلس التأديب وجب إعلانه بقرار الاتهام الشامل للتهم الموجهة إليه بخطاب مسجل مصحوب بعلم الوصول قبل الجلسة بعشرة أيام على الأقل ويبين في الإعلان مكان انعقاد المجلس ويومه وساعته .
وللخبير أن يوكل محامياً للدفاع عنه ويجوز دائماً لمجلس التأديب أن يأمر بحضوره ، فإذا لم يحضر بنفسه أو لم يوكل محامياً جاز الحكم في غيبته .
مادة (24)
العقوبات التأديبية التي يجوز توقيعها على الخبراء هي :-
1- اللوم .
2- الإيقاف عن العمل لمدة لا تزيد على سنة .
3- شطب الاسم من الجدول .
مادة (25)
قرارات مجلس التأديب نهائية ، ما لم تصدر في غيبة الخبير ، فيجوز له عندئذ المعارضة فيها بتقرير يحرر بقلم كتاب المحكمة التي يتبعها خلال عشرة أيام من إعلانه بالطريقة المبينة في المادة الثالثة والعشرين من هذا القانون ، وتنظر اللجنة في المعارضة على وجه السرعة .
مادة (26)
لا يجوز للخبير خلال المعارضة في القرار الصادر بشطب اسمه أو بإيقافه أن يباشر عملاً من أعمال الخبيرة حتى يفصل في المعارضة ، ما لم تكن مدة الإيقاف قد انقضت ويسري الحكم على من تقرر شطب اسمه تطبيقاً للمادة العاشرة من هذا القانون إلى أن يتم النظر في تظلمه .
مادة (27)
كل قرار يصدر بشطب اسم الخبير أو بإيقافه يبلغ للجهات القضائية والإدارية ذات العلاقة ، ولا يجوز له في هذه الحالة أن يطلب قيد اسمه في جدول أخر أو أن يباشر عمله أمام تلك الجهات .
مادة (28)
تسري أحكام هذا القانون المتعلقة بالتأديب والأتعاب على الموظفين العامين إذا قاموا بإعمال الخبرة بمقتضى وظائفهم .
أحكام انتقالية
مادة (29)
يستمر الخبراء المقيدون في جداول المحاكم حالياً في عملهم على أن يعيدوا تسوية أوضاعهم طبقاً لأحكام هذا القانون خلال ستة أشهر من تاريخ العمل به .
مادة (30)
يلغى قانون تنظيم الخبرة القضائية الصادر في تاريخ 15 / 8 / 1956 إفرنجي ، كما يلغى كل حكم يخالف أحكام هذا القانون .
مادة (31)
يعمل بهذا القانون من تاريخ صدوره ، وينشر في مدونة التشريعات .
مؤتمر الشعب العام
صدرت : في سرت
بتاريخ : 13 / الصيف / 1371 و . ر .
Law No. (1) of 1371 FDP
on the organisation of judicial expertise
The General People's Congress
formulated the following law:
Article (1)
Acts of expertise in courts shall be performed by experts who are specialised in all fields. Their technical or scientific opinion shall be sought whenever necessary. Such experts shall be listed on the register based on their specialisation in accordance with the provisions of this law.
Article (2)
Acts of expertise may be performed via offices or cooperatives that are established for this purpose. Requirements that should be met by experts shall be stipulated by the executive regulation of this law.
Article (3)
Every appeal court and court of first instance shall have a register for accredited experts, which shall include several sections based on the material on which opinions are sought. Such sections and the necessary number of experts in every section shall be determined by a decision issued by the secretary of the General People's Committee for Justice and Public Security.
Article (4)
Registers shall be produced by a committee of experts. In appeal courts, such committee shall be composed of the president of the court or his delegate, a court counsellor appointed by the General Assembly, and the competent chief district prosecutor.
In courts of first instance, such committee shall be composed of the court president or his delegate, a judge appointed by the General Assembly, and a district prosecutor.
Article (5)
The following requirements are necessary to be listed on the experts' register:
Article (6)
Any person seeking to be listed on the experts' register shall present to the committee's chairman a written request in which he specifies the section under which he would like to be listed, enclosing his technical qualifications and practical experience therein.
The committee of experts may request any additional information before deciding on requests.
Article (7)
The expert whose request is approved shall take the legal oath before the president of the court of appeal or first instance, depending on the case. This oath shall be effective with regard to all the cases to which he is appointed.
The legal oath shall be formulated by the executive regulation.
Article (8)
Every expert listed on the register shall have a personal file in the court with which he is affiliated.
Article (9)
The single judge or circuit president shall prepare a report on every appointed expert and the performance of his duties at the end of every month. Such reports shall be added to the experts' personal files, and they shall serve as basis for the committee of experts upon revising the register in accordance with Article (10) of this law.
Article (10)
The committee of experts shall revise the register at least once a year and it shall remove the name of any expert who fails to fulfil any of the experts' requirements by virtue of a substantiated decision that is notified to the expert within ten days from its issuance.
Article (11)
The expert whose name has been removed may file a complaint against the committee's decision with the registrar of the court with which he is affiliated within ten days from his notification, using the form designed for this purpose.
The complaint shall be settled by the committee of experts in addition to two judges or counsellors, depending on the case, who shall be appointed by the General Assembly of the competent court on an annual basis. Such complaint shall be resolved expeditiously.
The decision rendered with regard to the complaint shall state the grounds thereof, and it shall be deemed final and not subject to appeal.
Such decision shall be notified to the concerned judicial and administrative bodies.
Article (12)
The expert who has been removed from the register may be re-added thereto if the committee establishes that the reason for such removal no longer exits.
Article (13)
Experts may not assume public functions at the same time. Nonetheless, the court may entrust any acts of expertise that require special qualifications to civil servants who possess such qualifications, provided that they are authorised by their superiors.
Expert's Fees
Article (14)
The expert's fees shall be as follows:
In all cases, fees shall not exceed twenty thousand LYD regardless of the lawsuit value.
In the case of lawsuits of unspecified values, the court may set a specific amount for every day of work as the expert's fees, provided that such amount does not exceed 15 LYD per day. The duration of the act of expertise shall be determined based on the expert's request, subject to the approval of the court hearing the case. The court may reduce the number of days reported in the statement submitted by the expert if they do not correspond to the work that he performed.
Article (15)
Ten per cent (10%) shall be deducted from the fees and deposited in the court's treasury, to be disbursed to cover expertise expenses for the beneficiaries of judicial assistance.
Article (16)
Without prejudice to the provisions of Article (15) of this law, the expert's fees shall be borne by the litigant who requests the expert, provided that he claims the same from the other litigant if he loses the case, in accordance with the relevant rules stipulated by law.
Article (17)
The expert shall be reimbursed for any expenses he incurs in the performance of his assignment. Such expenses shall be stated in detail and accompanied by supporting documents. The court may dismiss any amount that is spent unnecessarily or that is not supported by the aforementioned documents.
Article (18)
The court may deprive the expert of all his fees and expenses if his report is revoked for a formal defect or if it is established that his work is inadequate due to his neglect or fault.
If such fees and expenses have already been paid, the court may order the expert to return the same or repeat and complete his assignment without any additional fee. The court's decision in this regard shall be final.
Article (19)
Experts who are listed on the register shall perform their assigned duties free of charge in cases that are exempted from judicial fees. However, any transportation expenses they incur shall be covered from the court's treasury.
Disciplining of Experts
Article (20)
The Public Prosecution shall notify the committee of experts of any conviction of felonies or misdemeanours pronounced against any expert, which shall be kept in the file of the convicted expert.
Article (21)
Any registered expert who abstains from performing his assigned mission for an unacceptable reason, neglects his obligations, or commits a severe mistake in his work, shall be punished by one of the disciplinary actions set forth by Article (24) of this law. The provisions thereof shall also apply to any expert appointed to perform any act of expertise by an administrative or judicial body other than courts.
Article (22)
Any complaint filed against the expert by his appointing court, the Public Prosecution, or any concerned party, shall be deposited in his file. A copy thereof shall be sent to the expert, who shall respond to the complaint in writing within ten days from the date of its receipt.
Upon examining the expert's response, the president of the court may either dismiss the complaint or investigate it, whether personally or through a counsellor or judge that he delegates, depending on the case, after which the president may dismiss the complaint, address a warning to the expert, or order his referral to the committee of experts. The committee shall convene as a disciplinary board, provided that it is composed in accordance with Article (11) of this law. In all cases, the outcome of the complaint shall be deposited in the expert's file.
Article (23)
If the expert is referred to the disciplinary board, he shall be notified of the indictment, including all the accusations against him, via registered letter with acknowledgment of receipt at least ten days before the session. Such notification shall state the place, date and time of the board's session.
The expert may appoint an attorney to defend him. The disciplinary board may summon the expert at any time, and if the expert fails to appear in person or to appoint an attorney, a judgment may be issued in absentia.
Article (24)
Disciplinary actions that can be taken against expert are:
Article (25)
The disciplinary board's decisions shall be final unless they are issued in absentia, in which case the expert may object thereto by a report filed at the relevant court registrar within ten days from his notification in the manner prescribed by Article (23) of this law. The committee shall examine such objection expeditiously.
Article (26)
During the period of objection to the decision of his removal from the register or suspension, the expert may not perform any act of expertise until the objection is settled, unless the period of suspension has ended. This provision shall apply to experts who are removed from the register in compliance with Article (10) of this law until the complaint is examined.
Article (27)
Any removal or suspension decision shall be notified to the concerned judicial and administrative bodies. In this case, the expert may not request to be listed on another register or perform his duties before such bodies.
Article (28)
The provisions of this law pertaining to discipline and fees shall apply to civil servants who perform any act of expertise in the exercise of their functions.
Transitional Provisions
Article (29)
Experts who are currently on the courts' registers shall continue to perform their job provided that they settle their status in accordance with the provisions of this law within six months from its entry into force.
Article (30)
The law on the organization of judicial expertise issued on 15/08/1956 shall be repealed. Any provision that contravenes the provisions of this law shall also be repealed.
Article (31)
This law shall enter into force from its date of issuance. It shall be published in the Legal Register.
General People's Congress - Libya
Issued in Sirte
on 13 June 1371 FDP
الأخبار الجيدة فقط ، لن تصل أي رسائل غير مرغوب فيها إلى صندوق البريد الخاص بك!
يسرنا أن نُعلن عن إطلاق تصميمنا الجديد لقواعد بياناتنا القانونية كجزء من التزامنا بخدمة مستخدمينا الكرام. يأتي هذا التحديث بتحسينات متعددة، تتضمن واجهة سلسة وسهلة الاستخدام وتحسينات في الوظائف لجعل الوصول إلى المعلومات أمراً سهلاً.
نحن مسرورون لنقدم هذا التحسين الجديد، ونؤكد التزامنا بتقديم أفضل خدمة لكم. نعبر عن شكرنا العميق لثقتكم المستمرة بنا.