قرار مجلس الوزراء
بلائحة النظام الداخلي لديوان وزارة الوحدة والخارجية
مجلس الوزراء،
● بعد الاطلاع على قانون السلك الدبلوماسي والقنصلي رقم (16) لسنة 1959 م
والقوانين المعدلة له،
● وبناء على ما عرضه وزير الوحدة والخارجية،
قرر
مادة (1)
تتولى وزارة الوحدة والخارجية اقتراح سياسة الدولة في الشئون الخارجية والإشراف على تنفيذها، وتقوم بمعالجة شئون الليبيين في الخارج ورعاية مصالحهم ويدخل في اختصاصها جميع المسائل المتعلقة بالسياسة الخارجية حسب ما تحدده قواعد القانون الدولي والعرف الدولي والمعاهدات الدولية والتشريعات الليبية.
وتكون ممارسة الوزارة لاختصاصاتها بالتشاور مع الجهات ذات الشأن وبالتعاون معها.
مادة (2)
يتألف الديوان العام لوزارة الوحدة والخارجية من:
1- مكتب الوزير ويتبعه:
أ) مدير مكتب وعدد كاف من أعضاء وموظفي السلك.
ب) جهاز التفتيش.
2- مكتب الوكيل ويتبعه:
أ) مدير مكتب وعدد كاف من أعضاء وموظفي السلك.
ب) قسم الشئون السرية.
ج) مكتب لجنة شئون أعضاء السلك الدبلوماسي والقنصلي.
3- إدارة الشئون السياسية وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم أوروبا الغربية وأمريكا.
ب) قسم أوروبا الشرقية.
ج) قسم الشئون العسكرية.
د) قسم الإعلام.
4- إدارة المنظمات الدولية والتعاون الفني وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم الأمم المتحدة والوكالات المختصة.
ب) قسم الشئون الاقتصادية.
ج) قسم الشئون الثقافية والاجتماعية.
د) قسم الانتدابات والتعاون الفني.
5- إدارة الوحدة والشئون العربية وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم شئون الوحدة والجامعة العربية.
ب) قسم شئون الدول العربية.
ج) قسم شئون فلسطين.
د) قسم الشئون الإسلامية.
6- إدارة الشئون الأفريقية الأسيوية وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم منظمة الوحدة الأفريقية.
ب) قسم شئون الدول الأفريقية.
ج) قسم الشئون الأسيوية.
د) قسم شئون العالم الثالث.
7- إدارة المعاهدات والشئون القانونية وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم المعاهدات.
ب) قسم الشئون القانونية.
ج) قسم الشئون القنصلية.
8- إدارة المراسم وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم التشريفات.
ب) قسم الحصانات والامتيازات.
ج) قسم الجوازات والوثائق.
9- إدارة الشئون العامة وتتبعها الأقسام الآتية:
أ) قسم المحاسبة والمراجعة.
ب) قسم شئون الموظفين.
ج) قسم المحفوظات العامة.
د) قسم المكتبة.
هـ) قسم الترجمة.
و) مكتب بنغازي.
10- إدارة العلاقات العامة:
مادة (3)
وزير الوحدة والخارجية هو المسئول عن توجيه سياسة الوزارة والإشراف على تنفيذها وهو المرجع الأعلى فيها.
مادة (4)
وكيل الوزارة يساعد وزير الوحدة والخارجية في إدارة شئون الوزارة، وهو المسئول أمامه مباشرة، ويتولى الإشراف العام على جميع إدارات الوزارة ويدخل في اختصاصه:
1- إدارة شئون الوزارة طبقا للقوانين واللوائح ودراسة الخطوط الرئيسية لسياستها بالتشاور مع المديرين وتقديم الاقتراحات بشأنها للوزير.
2- إصدار التعليمات والتوجيهات العامة المتعلقة بنظام العمل في الوزارة.
3- متابعة الأوضاع السياسية والمالية والإدارية للبعثات في الخارج ومراجعتها.
4- الإشراف على إعداد مشروع الميزانية والكادر بالتشاور مع إدارة الشئون العامة والمديرين والبعثات في الخارج.
5- الإشراف على الشئون المالية للوزارة بما في ذلك شئون ميزانيتها وفقا للقوانين واللوائح والتعليمات المالية.
6- تنسيق الأعمال بين الإدارات المختلفة بالتشاور مع المديرين.
مادة (5)
يقوم وكيل الوزارة بتنفيذ القرارات التي يصدرها الوزير, فإذا رأى أن القرار يتعارض مع القوانين واللوائح أو مع قرارات قائمة وجب عليه مراجعة الوزير قبل تنفيذ القرار، فإذا أصر الوزير على رأيه كتابة، نفذ القرار.
مادة (6)
عند خلو منصب الوكيل أو غيابه لأي سبب من الأسباب يقوم مقامه أقدم مديري الإدارات بقرار يصدره الوزير، ويجوز بقرار من الوزير أن تسند الوكالة في هذه الحالة إلى أحد السفراء من غير المديرين أو إلى رئيس جهاز التفتيش.
مادة (7)
يعرض مديرو الإدارات المسائل المتعلقة بإدارتهم على وكيل الوزارة، ولا يجوز لهم الاتصال بالوزير في شأنها قبل عرضها على الوكيل إلا إذا طلب الوزير ذلك أو في حالات الضرورة والاستعجال.
وإذا رأى مدير الإدارة أن تعليمات الوكيل تخالف القوانين أو اللوائح أو تتعارض مع قرارات قائمة وجب عليه مراجعته قبل تنفيذها، فإذا أصر عليها الوكيل كتابة وجب تنفيذ هذه التعليمات وعلى الوكيل في هذه الحالة إحاطة الوزير علما بذلك.
مادة (8)
يختص كل مدير بالبت في شئون إدارته ويرأس جميع موظفيها, ويقوم بتوزيع الأعمال بينهم ويشرف على تنفيذها.
مادة (9)
أ) يشترط فيمن يعين في وظيفة من الوظائف الآتية أن يكون شاغلا للدرجة المبينة أمامها:
1- وكيل الوزارة درجة سفير.
2- رئيس جهاز التفتيش درجة سفير.
3- مديرو الإدارات درجة سفير أو وزير مفوض.
4- رؤساء الأقسام درجة مستشار أو سكرتير أول.
5- مساعد ورؤساء الأقسام درجة سكرتير ثاني أو ثالث أو ملحق.
ب) يجوز أن تسند رئاسة الأقسام التالية إلى موظفي السلك بشرط إلا تقل درجاتهم عن الأولى, كما يجوز أن تسند إليهم وظائف مساعدو رؤساء تلك الأقسام شريطة إلا تقل درجاتهم عن الثالثة:
أ) قسم المحاسبة والمراجعة.
ب) قسم شئون الموظفين.
ج) قسم شئون المكتبة.
د) قسم الترجمة.
هـ) قسم الإعلام.
مادة (10)
تحدد اختصاصات كل إدارة من الإدارات بقرار من الوزير بعد أخذ رأي الوكيل.
مادة (11)
تحدد اختصاصات كل قسم من الأقسام بقرار من الوكيل بعد أخذ رأي مدير الإدارة المختص.
مادة (12)
يجوز بقرار من وكيل الوزارة ضم أعمال واختصاصات قسم إلى آخر في نطاق الإدارة الواحدة أو إلحاق هذه الأعمال والاختصاصات رأسا بمدير الإدارة على أن يكون ذلك بصفة مؤقتة وحسب مقتضيات العمل.
مادة (13)
تعقد اجتماعات دورية برئاسة الوزير وعضوية الوكيل والمديرين أو برئاسة الوكيل وعضوية المديرين وذلك المتشاور وتبادل الرأي في شأن الوزارة, كما تعقد اجتماعات مماثلة بين رؤساء أقسام الإدارة الواحدة برئاسة المدير للتشاور وتبادل الرأي في الشئون الخاصة بإدارتهم.
مادة (14)
إذا غاب مدير الإدارة جاز إسناد أعمال إدارته إلى مدير إدارة أخرى، أو حل محله أقدم رؤساء الأقسام التابعين له، وذلك بقرار من الوزير بناء على اقتراح الوكيل وفي حالة غياب أحد رؤساء الأقسام، حل محله أحد رؤساء الأقسام التابعين لنفس الإدارة التي يعمل بها، أو أقدم مساعديه وذلك بقرار من الوكيل بناء على اقتراح المدير.
مادة (15)
يكون لموظفي الوزارة من درجة سكرتير ثان أو من الدرجة الثالثة على الأقل حق توقيع الرسائل الصادرة في حدود اختصاصاتهم، على أن يراعى في ذلك مستوى الجهة الموجهة إليها الرسالة.
مادة (16)
لا يجوز للموظف الاتصال برئيسه الأعلى إلا بعد أخذ موافقة رئيسه المباشر أو بناء على دعوة رئيسه الأعلى له, ما لم يكن ذلك نتيجة عاجلة لا تحتمل التأخير وعليه إحاطة رئيسه المباشر علما بذلك.
مادة (17)
يعتبر الرئيس المباشر مسئولا عن انقطاع الموظف عن عمله في غير الحدود المرخص بها وذلك إذا لم يبادر إلى إبلاغ كل من الرئيس الأعلى وإدارة الشئون العامة بهذا الانقطاع يوم حصوله.
مادة (18)
يلغى قرار مجلس الوزراء الصادر في 23 ذي القعدة 1387هـ الموافق 22 فبراير 1968م بلائحة النظام الداخلي لديوان وزارة الخارجية.
مادة (19)
يعمل بهذه اللائحة من تاريخ صدورها، وتنشر في الجريدة الرسمية.
العقيد / معمر القذافي
رئيس مجلس الوزراء
صدر بطرابلس في 22 جمادى الثانية 1390 هـ
الموافق 24 أغسطس 1970 م
Council of Ministers
Decree on the Bylaws of the Office of the Ministry of Unity and Foreign Affairs
The Council of Ministers,
● Upon review of Diplomatic and Consular Corps Law No. (16) of 1959 AD,
as amended, and
● Based on the submission of the Minister of Unity and Foreign Affairs,
has decreed the following:
Article (1)
The Ministry of Unity and Foreign Affairs shall propose the State’s policy on foreign affairs and supervise its implementation. The Ministry shall handle the affairs of Libyans abroad and take care of their interests. All matters related to foreign policy, as determined by the rules of international law, international custom, international treaties and Libyan legislation, shall fall within its responsibilities.
The Ministry’s exercise of its responsibilities shall be in consultation and cooperation with the relevant authorities.
Article (2)
The General Office of the Ministry of Unity and Foreign Affairs shall consist of:
1. Minister’s Office, and to be followed by:
a) An office manager and an adequate number of corps members and staff; and
b) Inspection body.
2. Deputy’s Office, and to be followed by:
a) An office manager and an adequate number of corps members and staff;
b) Confidential Affairs Section; and
c) Office of the Committee for Affairs of Members of the Diplomatic and Consular Corps.
3. Department of Political Affairs, with the following sections:
a) Western Europe and America Section;
b) Eastern Europe Section;
c) Military Affairs Section; and
d) Media Section.
4. Department of International Organizations and Technical Cooperation, with the following sections:
a) United Nations and Competent Agencies Section;
b) Economic Affairs Section;
c) Cultural and Social Affairs Section; and
d) Assignments and Technical Cooperation Section.
5. Department of Unity and Arab Affairs, with the following sections:
a) Unity Affairs and the Arab League Section;
b) Arab States Affairs Section;
c) Palestinian Affairs Section; and
d) Islamic Affairs Section.
6. Department of African and Asian Affairs, with the following sections:
a) Organization of African Unity Section;
b) African States Affairs Section;
c) Asian Affairs Section; and
d) Third World Affairs Section.
7. Department of Treaties and Legal Affairs, with the following sections:
a) Treaties Section;
b) Legal Affairs Section; and
c) Consular Affairs Section.
8. Department of Protocol, with the following sections:
a) Ceremonies Section;
b) Immunities and Privileges Section; and
c) Passports and Documents Section.
9. Department of General Affairs, with the following sections:
a) Accounting and Auditing Section;
b) Personnel Affairs Section;
c) General Archives Section;
d) Library Section;
e) Translation Section; and
f) Benghazi Office.
10. Department of Public Relations:
Article (3)
The Minister of Unity and Foreign Affairs shall be responsible for directing the Ministry’s policy and supervising its implementation, and he shall be the highest authority in that respect.
Article (4)
Deputy of the Ministry shall assist the Minister of Unity and Foreign Affairs in managing the affairs of the Ministry, and shall report directly to him. He shall be responsible for the general supervision of all departments of the Ministry, and shall:
1. Manage the Ministry in accordance with the laws and regulations; study the key outlines of its policy in consultation with directors; and provide proposals in this regard to the Minister;
2. Issue general instructions and directives relating to the system of work at the Ministry;
3. Follow up on and review the political, financial and administrative conditions of the missions abroad;
4. Supervise the preparation of the draft budget and staff in consultation with the Department of General Affairs, and the directors and missions abroad;
5. Supervise the financial affairs of the Ministry, including its budget affairs, in accordance with the laws, regulations and financial instructions; and
6. Coordinate work among various departments in consultation with directors.
Article (5)
The Deputy of the Ministry shall implement the decrees issued by the Minister. If the Deputy considers that the decree is in conflict with the laws and regulations or with existing decrees, he shall refer to the Minister before implementing the decree. If the Minister insists on his opinion in writing, the decree shall be implemented.
Article (6)
When the deputy’s position becomes vacant or if he is absent for any reason, the most senior department director shall take his place by a decree of the Minister. In such a case, a non-director ambassador or the head of the inspection body may be assigned as the deputy by a decree of the Minister.
Article (7)
Department directors shall present the matters related to their department to the Deputy of the Ministry. They may not contact the Minister regarding such matters before being presented to the Deputy, unless the Minister so requests or in cases of necessity and urgency.
If the department director is of the opinion that the Deputy’s instructions violate the laws or regulations or are in conflict with existing decrees, he shall refer to the Deputy before implementation thereof. If the Deputy insists thereon in writing, these instructions shall be implemented, and in such instance, the Deputy shall notify the Minister thereof.
Article (8)
Each director shall be competent to decide on the affairs of his department. He shall be the superior for all its employees and shall distribute work among them and supervise the implementation thereof.
Article (9)
a) Any person appointed to one of the following positions shall be required to hold the rank indicated against it:
1. Deputy of the Ministry, rank of ambassador.
2. Head of the inspection body, rank of ambassador.
3. Department director - rank of ambassador or minister plenipotentiary.
4. Heads of sections - rank of advisor or first secretary.
5. Assistant heads of sections - rank of second or third secretary or attaché.
b) Corps employees may be assigned as heads of the following sections, provided that they may not hold lower than the first rank. The positions of assistant heads of those sections may also be assigned to them, provided that they may not hold lower than the third rank:
a) Accounting and Auditing Section;
b) Personnel Affairs Section;
c) Library Affairs Section;
d) Translation Section; and
e) Media Section.
Article (10)
Responsibilities of each department shall be determined by a decree of the Minister after taking the opinion of the Deputy.
Article (11)
Responsibilities of each section shall be determined by a decree of the Deputy after taking the opinion of the director of the department concerned.
Article (12)
By a decree of the Deputy of the Ministry, the functions and responsibilities of one section may be merged with another within the scope of one department, or such functions and responsibilities may be directly attached to the director of the department, provided that this shall be done on a temporary basis as per work requirements.
Article (13)
Periodic meetings shall be held under chairmanship of the Minister and membership of the Deputy and directors, or under chairmanship of the Deputy and membership of directors, in order to consult and exchange opinions with one another regarding the Ministry. Similar meetings shall also be held among heads of sections of the same department, which shall be chaired by the director, in order to consult and exchange opinions on matters specific to their department.
Article (14)
If the director of the department is absent, the functions of his department may be assigned to the director of another department, or he may be replaced by the most senior section head reporting to him by a decree of the Minister based on the proposal of the Deputy. In the event that a section head is absent, he shall be replaced by a section head of the same department in which he works, or his most senior assistant by a decree of the Deputy based on the proposal of the director.
Article (15)
Ministry employees of the rank of second secretary or of at least the third rank shall have the right to sign letters issued within the limits of their responsibilities, provided that the level of the recipient authority shall be taken into account.
Article (16)
An employee may contact his higher superior only after obtaining approval of his direct superior or upon the invitation of his higher superior, unless this is as the result of an urgent matter that cannot be delayed, in which case he must inform his direct superior thereof.
Article (17)
The direct superior shall be deemed responsible for the employee’s absence beyond the authorized limits in case of failure to take the initiative to inform the higher superior and the Department of General Affairs of such absence on the day it occurred.
Article (18)
The Council of Ministers Decree issued on 23 Dhul Qadah 1387 AH, corresponding to 22 February 1968 AD, for the Internal Bylaws of the Office of the Ministry of Foreign Affairs, shall be repealed.
Article (19)
These Regulations shall come into force as of the issuance date thereof and shall be published in the Official Gazette.
Colonel / Muammar Gaddafi
Prime Minister
Issued in Tripoli on 22 Jumada Al-Thania 1390 AH
Corresponding to 24 August 1970 AD
الأخبار الجيدة فقط ، لن تصل أي رسائل غير مرغوب فيها إلى صندوق البريد الخاص بك!
يسرنا أن نُعلن عن إطلاق تصميمنا الجديد لقواعد بياناتنا القانونية كجزء من التزامنا بخدمة مستخدمينا الكرام. يأتي هذا التحديث بتحسينات متعددة، تتضمن واجهة سلسة وسهلة الاستخدام وتحسينات في الوظائف لجعل الوصول إلى المعلومات أمراً سهلاً.
نحن مسرورون لنقدم هذا التحسين الجديد، ونؤكد التزامنا بتقديم أفضل خدمة لكم. نعبر عن شكرنا العميق لثقتكم المستمرة بنا.